جشن نوروز در 1100 شهر کشور

جشن نوروز در 1100 شهر کشور

در شرایطی که هزینه مسافرت ایرانیان در سال های 88-1384 تحت تاثیر ثبات نرخ ارز و افزایش درآمد ارزی حاصل از رشد قیمت نفت، به تدریج افزایش یافته و از 4 میلیارد دلار به سالی 9 میلیارد دلار رسیده، کارشناسان با اشاره به رشد نرخ ارز معتقدند که اکنون باید از مزیت های داخلی و قطب های گردشگری و امکانات موجود در 1100 کشور بهره ببریم و مردم ایران را در تعطیلات نوروز و همچنین در فصل بهار و تابستان جذب مناطق و قطب های گردشگری ایران کنیم
علاوه بر مسافران داخلی ایران، آمارها حکایت از رشد 65 تا 300 درصدی گردشگر خارجی در فصول و ماه های مختلف سال می دهد و اگر این دو مزیت یعنی مسافر داخلی  و خارجی را در نظر بگیریم اقتصاد ایران حداقل توان جذب 15 میلیارد دلار درآمد در بخش گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی ایرانیان و همچنین فروش صنایع دستی را دارد وسازمان  میراث فرهنگی وگردشگری می تواند به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه زیربنایی درآمد زا باشد و در اقتصاد رونق ایجاد نماید.
حداقل کاری که در کوتاه مدت با توجه به رشد نرخ ارز مسافری  و آزاد می توان انجام داد، ایجاد شرایط مناسب برای مسافران داخلی است که می تواند حداقل 5 میلیارد دلار از 10 میلیارد دلار مخارج ارزی سال های قبل بابت مسافرت خارجی را جذب داخل کشور کند.
در شرایطی که آب وهوای چهار فصل و مناطق خوش آب و هوا با ظرفیت های تاریخی در ایران بی شماری در ایران داریم و از خلیج فارس  و خوزستان و استان فارس گرفته تا اصفهان و تهران و شمال کشور، خراسان و کردستان و آذربایجان مناطق بی شماری برای جذب گردشگر داریم می توانیم این میزان درآمد و مخارج گردشگری کشور را جذب اشتغال و توسعه امکانات کشور کنیم تا هم درآمد نصیب کسب و کارهای مختلف کند و رونق اقتصاد و خدمات را شاهد باشیم و هم شادی  و نشاط را در هم میهنان خود شاهد باشیم.
در این زمینه، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری، برنامه های متنوعی را در زمان مدیریت جدید مورد توجه قرار داده و آقای مهندس موسوی  رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با تلاش بسیار همکاران خود، برنامه های متعددی را برای نوروز امسال و سال آینده در دست اجرا دارند.
ایران زمین علاوه بر فرهنگ های محاط بر انسان دوستی و صله رحم و سرکشی به خویشاوندان و دوستان، از مزیت های فراوانی برای توسعه گردشگری برخوردار است که با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغ و جلب توجه مردم می توان قطب های بسیاری را در جلب گردشگر  ایجاد کرد و اشتغال فراوان و میلیارد ها دلار درآمد و سود جذب اقتصاد کرد.
قبل از افزایش نرخ ارز در سال جاری، و حدود 10 سال ثبات نرخ دلار که بین 800 تا 1000 تومان ثابت بوده است، مردم ایران برای جهانگردی و گردشگری سالانه 10 میلیارد دلار مخارج ارزی هزینه می کردند و بخش عمده ای از ارز کشور صرف سفرهای خارجی و سفر به کشورهای همسایه  و کشورهای آسیایی می شد اما بعد از افزایش نسبی نرخ ارز، کارشناسان معتقدند که بهترین فرصت برای جذب درآمد و جلب گردشگران فراهم شود  و اگر مسوولان استان ها و شهرستان ها حداقل امکانات و سرمایه گذاری ها را در شهرهای مختلف کشور با آب و هوای متنوع را فراهم کنند، می توان امیدوار بود که درآمد و سود گردشگری امسال و سال آینده نسبت به سال های قبل از 90 رشد زیادی داشته باشد.
امسال به خصوص در تعطیلات نوروزی برنامه ریزی قابل توجهی از سوی سازمان میراث فرهنگی فراهم شده است
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر احترام به گردشگران و مسافران نوروزی از برپایی جشن نوروز در 1100 شهر کشور خبر داد.



محفل دوستان

مهندس «سید حسن موسوی» با اشاره به این موضوع گفت: در حال حاضر بیش از 1100 شهر در کشور وجود دارد که باید در ورودی و خروجی این شهرها پایگاه جشن نوروزی تشکیل شود و مهمان‌های ورودی به این شهر با مهمان‌نوازی صمیمانه و احترام روبرو شوند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در فرهنگ و باورهای ما ایرانیان احترام به مهمان از جایگاه ویژه‌ و ارزنده‌ای برخوردار است و حضور هر فرد گردشگر در شهرها و استان‌های مختلف می‌تواند بیش از پیش این فرهنگ ارزشی را نهادینه کند.
معاون رئیس‌جمهور افزود: کشور ایران به دلیل تنوع فرهنگ‌ها و آئین‌های نوروزی از جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر کشورهایی که نوروز جزیی از آئین‌های آنان است برخوردار بوده و امیدواریم امسال شاهد باشکوه‌تر برگزار شدن جشن‌ نوروز در کشور باشیم.
معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نوروز طلایه دار بهار و فصل رویش زندگی و حیات دوباره است و پیش‌بینی می‌شود سفرهای نوروزی امسال با رونقی که خواهد داشت مورد توجه مسافران قرار گیرد.
وی اضافه کرد:‌وظیفه همه مدیران در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایجاد تسهیلات مناسب برای آرامش گردشگران و تامین نیاز آن‌ها برای رضایت‌مندی بیشتر است؛ زیرا توجه به گردشگر موجب نشاط و ترویج سفر در میان خانواده‌ها در کشور خواهد شد.
مهندس موسوی خاطر نشان کرد: نوروز فرصتی است تا بتوانیم با همدلی و کمک به یکدیگر شرایط لازم را برای لذت بردن مردم از سفرهای نوروزی فراهم کنیم.

عملكرد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، رشد 730 درصدی ثبت آثارملی  و  تصویب 1160 منطقه نمونه گردشگری را در کارنامه خود دارد.
شمار ثبت ملی آثار ملموس از ابتدای تشكیل سازمان میراث فرهنگی تا سال 1384تنها سه هزار و 620 اثر بوده است ، در حالی كه طی دولت نهم و دهم ، از 1384 تا 1389 شمار 26 هزار و 396 اثر ثبت ملی شده كه نشان از رشدی 730 درصدی دارد.
عملكرد این سازمان طی دولت نهم و دهم در حوزه میراث فرهنگی هم چنین حكایت از رشد یك هزار و 977 درصدی در زمینه ساماندهی اشیا منقول تاریخی و فرهنگی دارد ، به گونه ای كه از ابتدا تا سال 1384 شمار 38 هزار و 656 ، اما از سال 84 تاكنون 764 هزار و 251 اشیا منقول تاریخی و فرهنگی ساماندهی شده كه نشان دهنده رشدی چشم گیر در این زمینه است.
همچنین شمارمرمت آثار و ابنیه تاریخی از ابتدا تا 1384 شمار هشت هزار و 628 اثر بوده ، اما با 80 درصد رشد ازسال 84 تا 89 شمار هفت هزار و 261 اثر ثبت شده است.


محفل دوستان

ثبت جهانی آثار ملموس نیز از ابتدا تا سال 84 تعداد هفت اثر بوده ، در حالی كه ازسال 84 تاكنون شش اثر دیگرنیز ثبت جهانی شده و به 13 اثر رسیده و از رشدی 70 درصدی برخوردار بوده است.
در زمینه ثبت میراث معنوی ملی تا 84 هیچ نمونه ای نداشته ایم ، اما ازسال 84 تا كنون 414 اثر معنوی ثبت ملی شده است.
در زمینه ثبت میراث معنوی جهانی نیز تا سال 84 هیچ اثری نداشتیم اما از سال 84 تا كنون هفت اثر معنوی ثبت جهانی شده است.
ثبت میراث طبیعی ملی نیز حوزه ای جدید و مربوط به آغاز شكل گیری دولت نهم است و تاكنون 121 اثر طبیعی ثبت ملی شده است.
افزایش 65 درصدی ورود گردشگر
عملكرد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری طی دولت نهم و دهم در عرصه گردشگری افزایشی 65 درصدی را در زمینه تعداد گردشگر ورودی به كشور داشته است و آمار نشان می دهد تعداد گردشگر ورودی از یك میلیون و 889 هزار نفردرسال 85 به سه میلیون و 121 هزار نفر در سال 89 رسیده است.
طی دولت نهم و دهم تعداد 137 واحد اقامتی استاندارد سازی شده كه تا پیش از آن هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین تعداد پنج هزار و 472 تخت ، تعداد 194 مركز پذیرایی بین راهی ، تعداد یكهزار و 189 دفاتر خدمات بین راهی و تعداد دو هزار و 394 راهنمای تور افزوده شده است وتعداد 17 هزار و 893 نفر در صنعت گردشگری آموزش دیده اند.
تشكیل و فعال سازی 9 كمیته تخصصی گردشگری و تدوین آن نامه اجرایی آنها، تشكیل كمیته ملی طبیعت گردی ، اجرای طرح توسعه سفرهای همگانی و ارزان قیمت، شناسایی یكهزار و یك مسیر گردشگری در سطح استان ها ، اجرای طرح سفر كارت ملی ، اجرای طرح ساماندهی خانه های استیجاری و خصوصی، اجرای طرح ساماندهی اماكن اقامتی دولتی و زائر سراها ، اجرای طرح تاكسی گردشگری ،راه اندازی خانه های جهانگردی در تمامی استان های كشورو ایجاد بانك اطلاعاتی مربوط به دوره های آموزشی و پژوهشی گردشگری از دیگر اقدامات انجام شده طی دولت نهم و دهم بوده است.
در زمینه فعالیت ها و اقدامات مربوط به گردشگری در عرصه بین المللی نیز می توان به بر پایی پنج همایش مشترك گردشگری با كشورهای بازار هدف ، میزبانی و شركت در كمیته های فنی مشترك گردشگری 12 كشور از كشورهای بازار هدف ، میزبانی رویداد ها و كنفرانس های بین المللی گردشگری شامل 11 اجلاس و همایش ، شركت در رویدادها و كنفرانس های بین المللی گردشگری شامل هفت مورد ، ایجاد شبكه صدور روادید الكترونیك جهت اتباع كشورهای عضوOIC ( اجلاس وزرای گردشگری كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی) ، راه اندازی سامانه ویزای فرودگاهی در فرودگاه های بین المللی كشور ، راه اندازی سامانه ویزای الكترونیك به منظور تسهیل و تسریع در صدور روادید ورود به كشور ، تشكیل كمیته ملی تورهای ورودی و خروجی و حضور فعال درنمایشگاه های بین المللی سالیانه 22 كشور ، اشاره كرد.
توسعه همكاری های بین المللی در زمینه گردشگری طی دولت نهم و دهم در قالب امضا یادداشت تفاهم همكاری های مشترك با كشورهای بازار هدف شامل 17 كشور از حوزه اروپا ، هفت كشور از حوزه خاورمیانه ، 10 كشور از حوزه آفریقا ، سه كشور از حوزه جنوب آسیا ، هشت كشور از حوزه شرق آسیا و اقیانوسیه و سه كشور از حوزه آمریكا نیز از جمله موارد قابل ذكر است.
صدور مجوز برای سه هزار و 343 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

محفل دوستان

تشكیل معاونت سرمایه گذاری و طرح ها در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از جمله رخداد های مهمی بود كه در دولت نهم اتفاق افتاد. در حوزه عملكرد این معاونت تاكنون برای 26 طرح سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری معادل سه هزار و 343 میلیون دلار مجوز سرمایگذاری خارجی صادر شده كه از این مبلغ 186 میلیون دلار توسط سرمای گذاران مربوطه وارد كشور شده است.
همچنین در راستای بستر سازی برای توسعه سرمایه گذاری ، اعتبارات زیر ساختی گردشگری در چند سال اخیر رشد قابل توجهی یافته و در فاصله سال های 384 تا 89 در قالب طرح های مختلف گردشگری بیش از یكهزار و 832 میلیارد ریال اعتبارات زیرساختی ملی اختصاص یافته است ، در حالی كه اعتبار ملی هزینه شده قبل از برنامه چهارم تنها 6/50 میلیارد ریال بوده است. نكته قابل توجه دیگر اینكه در سال 1387 بر اساس پیگیری های سازمان بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال از سرجمع اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای استان ها به زیرساخت های گردشگری اختصاص داده شده است.
واگذاری 29 مورد از اماكن تاریخی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 300 میلیارد ریال برای بهره برداری اقتصادی بخش خصوصی ، واگذاری 46 مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی توسط شركت توسعه ایرانگردی و جهانگردی پس از اخذ مجوزها و زمین ها به سرمایه گذاران و همچنین سرمایه گذاری انجام شده به مبلغ 140 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی از دیگر موارد شاخصی است كه می توان به آن اشاره كرد.
گفتنی است بین سال های 1386 تا 1389 تعداد 690 تاسیسات گردشگری شامل هتل ، هتل آپارتمان ، مجتمع های بین راهی ، مهمان پذیر ، سفره خانه سنتی و غیره دارای پیشرفت فیزیكی بوده اند كه مبلغ تسهیلات مورد نیاز 48 هزار و 427 میلیارد ریال بوده است.همچنین 211 اقامتگاه اعم از هتل ، هتل آپارتمان ، پانسیون و مهمان پذیرطی سال های 84 تا 89 مورد بهره برداری قرار گرفته است.
عملكرد طرح های تملك دارایی های سرمایه ای معاونت سرمایه گذاری طی سال 87 تا 89 هم چنین موارد زیر را نشان می دهد :
-تعداد مناطق نمونه گردشگری مصوب ، یك هزار و 169مورد (قبل از دولت نهم 7 مورد بوده است )
-تعداد مناطق نمونه گردشگری در حال اجرا، 349مورد (قبل از دولت نهم 2 مورد بوده است )

محفل دوستان

-تعداد مناطق نمونه گردشگری كه مطالعات امكان سنجی آنها انجام گرفته است، 912 مورد(قبل از دولت نهم صفر بوده است )
-كمك به زیر ساخت مناطق نمونه گردشگری طی برنامه چهارم، 148مورد(قبل از دولت نهم صفر بوده است )
-تعداد مطالعات طرح جامع در دست انجام و انجام گرفته توسط سرمایه گذاران، 191 مورد(قبل از دولت نهم 1 مورد بوده است )
-كمك به زیر ساخت مجتمع های بین راهی، 93 مورد(قبل از دولت نهم صفر بوده است )
- كمك به زیرساخت محورهای گردشگری، 138 مورد (قبل از دولت نهم صفر بوده است )
- كمك به زیرساخت قطب های گردشگری، 14 مورد (قبل از دولت نهم صفر بوده است )
- احداث و كمك به زیرساخت كمپینگ ها، 309 مورد (قبل از دولت نهم صفر بوده است )
-تجهیزمدارس استانها به امكانات پذیرایی از میهمانان در ایام تعطیلات، 19 مورد( قبل از دولت نهم صفر بوده است )
-كمك به زیرساخت روستاهای هدف گردشگری، 35 مورد( قبل از دولت نهم صفر بوده است )

رشد 400 درصدی در صادرات صنایع دستی

آمار صادرات صنایع دستی طی سال های اخیر رشدی چشم گیر داشته به گونه ای كه از رقم 83 میلیون دلار در سال 83 (پیش از دولت نهم) با بیش از 400 درصد رشد به رقم 353میلون دلار در سال 89 رسیده است.
همچنین جمع صادرات صنایع دستی از 80 تا 83 مبلغ 224 میلیون 300 هزار میلیون دلاربوده كه در سال های 84 تا 87 به رقم 375 میلیون و 416 هزار و 185 میلیون دلاررسیده و طی سال های 88 تا 90 مبلغ 544 میلیون و 950 هزار و 450 میلون دلار بوده است.
همچنین رشد چشم گیری در دولت نهم در خصوص مجوزهای صادره در حوزه صنایع دستی وجود داشته كه از سال 84 تا 87 شامل 197 هزار و 678 كارت شناسایی ، شش هزار و 132 اعلامیه تاسیس و 15 هزار و 596 پروانه تولید كارگاهی بوده است.این آمار از سال 88 تا خرداد 90 به ترتیب 49350 ، 1043 و3673 مورد بوده است.
همچنین آمار هنر آموزان از سال 84 تا 87 تعداد315 هزار و 952 و شمار هنر آموختگان 258 هزار و 61 نفر بوده؛ این آمار نیز از سال 88 تا خرداد 90 به ترتیب 152 هزار و 973 و 130 هزار و 231 نفر بوده است.
ایجاد مركز OIC برای آموزش تخصصی هنرهای سنتی و تخصیص جایزه مهر اصالت برای صنایع دستی از دیگر موارد قابل ذكر در این حوزه است.

محفل دوستان

جذب 277 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احیاء و بهره برداری از اماكن تاریخی
صندوق احیاء و بهره برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی نیز یكی دیگر از زیرمجموعه های جدیدی است كه در دولت نهم در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تشكیل و در راستای انجام تكالیف قانونی خویش در قانون برنامه چهارم توسعه كشور با معرفی فرصت های سرمایه گذاری موفق به جلب سرمایه گذاری سرمایه گذاران علاقمند در این بخش گردیده و بر همین اساس تا كنون بیش از277 میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت توسط فعالان و سرمایه گذاران در بخش احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی جذب شده است.
هم چنین در راستای نیل به اهداف و عملی ساختن تكالیف بند 1 ماده 1014 قانون برنامه چهارم توسعه كشور ، صندوق احیا و بهره برداری از اماكن تاریخی فرهنگی نسبت به شناسایی بناهای قابل احیا و بهره برداری توسط بخش خصوصی اقدام نموده است. بر همین اساس شناسایی اماكن تاریخی – فرهنگی در دستور كار قرار گرفته و تا كنون 275 بنای تاریخی فرهنگی در 30 استان كشور شناسایی شده است. ثبت این آثار و بناها به منزله راهكاری برای حفاظت و پیشگیری از گزند تعرض های نا آگاهانه و و نیز تخریب ناشی از مقتضیات طبیعت می باشد. از سوی دیگر شناسایی این آثار موجب تسهیل در مرمت و احیا و در نهایت بهره برداری می شود.
از دیگر موارد قابل ذكر در زمینه عملكرد صندوق احیاء و بهره برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی اینكه تا كنون تعداد 5 دستورالعمل كاربری و بهره برداری از اماكن تاریخی با بهره گیری از توان علمی و فنی كارشناسان صندوق با همراهی صاحب نظران و پژوهشگران سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تهیه و جهت اجرا ابلاغ گردیده است و از ابتدای فعالیت و آغاز به كار صندوق تا كنون 25 مجوز كاربری و بهره برداری از بناها و اماكن تاریخی – فرهنگی با توجه به بررسی های كارشناسی و بر اساس دستورالعمل و آیین نامه های مصوب صادر و به بهره برداران اعطا شده است.

محفل دوستان

ایران مقصد گردشگری چین

با پیگیری هایی که توسط سازمان میراث فرهنگی و وزارت خارجه به عمل آمد، ایران در کشور چین در فهرست کشورهایی قرار گرفت که به شکل منظم و سیستماتیک و در قالب تور، گردشگران خود را وارد ایران می کنند. ما به چین به عنوان یک فرصت مهم و اقتصادی و فرهنگی نگاه می‌کنیم و تاکیدمان در توسعه گردشگری بروی برجسته کردن و ظرفیت سازی در کشورهای پیرامون است.
علاوه بر چین، بسیاری از کشورها به خصوص از کشورهای عربی، علاقه مند هستند که در فصل تابستان که هوای کشورهای عربی به شدت گرم و هوای کوهستان های ایران و مشهد و شاندیز و طرقبه و کردستان و شمال ایران مطبوع و دل نشین است،  به  ایران سفر کنند.

10 میلیارد دلار هزینه ارزی مسافرت ایرانیان به خارج کشور و مزیت جذب آن در داخل

هزینه ارزی مسافرت ایرانیان به خارج كشور و هزینه ای كه بابت حمل و نقل مسافر به شركت های خارجی  درسال 1388پرداخت شده  به بیش از 11.5  میلیارد دلار رسید . این در حالی است كه متوسط هزینه  مسافرت‌های خارجی ایرانیان در برنامه چهارم و سال های 1384 تا 1387   سالی 9 میلیارد دلار بوده است .به گزارش موازنه پرداخت های ارزی بانك مركزی، در سال 88 به ازای هر ایرانی هزینه ارزی مسافرت خارجی معادل 155دلار بوده است.

از سوی دیگر، درمقابل این هزینه های ارزی،‌ ایران از محل مسافرت اتباع و گردشگران خارجی حدود 2.2میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است. آمار ده ماه اول سال 88 نشان می دهد كه 1548 میلیون دلار بابت مسافرت گردشگران خارجی  و 312 میلیون دلار بابت حمل  نقل مسافر درآمد ارزی داشته ایم.

به عبارت دیگر،‌در10 ماهه اول سال 88 در مقابل 9354 میلیون دلار هزینه ارزی مسافرت و حمل ونقل مسافر، 1860 میلیون دلار درآمد ارزی ازمحل مسافرت  وحمل ونقل مسافر داشته ایم.

در صورتی كه این روند برای دوماه پایانی سال 88 نیز ادامه یافته باشدبرآورد می شود كه 11.2 میلیارد دلارهزینه ارزی و 2.2 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل مسافرت وحمل و نقل مسافر در سال 88 صورت گرفته ورقم تجارت در بخش مسافرت خارجی ایرانیان و سفر گردشگران خارجی به ایران را به سالی 13.5 میلیارد دلار افزایش داده است.
براساس عملكرد برنامه چهارم و در چهار سال  87ـ1384 متوسط هزینه‌های ارزی سالانه  بابت حمل و نقل مسافر و بار و مسافرت ایرانیان به خارج کشور معادل 9242 میلیون دلار بوده، متوسط درآمد ارزی بابت مسافرت و حمل و نقل بار و مسافر در این سال‌ها معادل 4421 میلیون دلار گزارش شده است و نشان دهنده تفاوت 4821 میلیون دلاری درآمد و هزینه‌های ارزی در بخش حمل و نقل مسافر و مسافرت بوده است.


محفل دوستان

رشد 17درصدی هزینه ارزی مسافرت درسال 88
 
در ده ماهه اول سال 88 واردات خدمات در بخش مسافرت به خارج كشور،  یا هزینه ارزی مسافرت ایرانیان به خارج از كشور 8493 میلیون دلار و تقریبا معادل 8.5 میلیارد دلار بوده است كه اگر این روند برای دوماه آخر سال نیز استمرار داشته باشد تقریبا معادل 10.2  میلیارد دلار هزینه مسافرت ایرانیان به خارج بوده است . این رقم برای  دوازده ماهه سال 1387 معادل 8.7 میلیارد دلار بوده است كه نشان دهنده رشد 17 درصدی هزینه مسافرت ایرانیان به خارج كشور است.

علاوه بر هزینه ارزی مسافرت ، شركت های مسافری خارجی نیزبابت حمل و نقل ، مبالغی را از مسافران دریافت می كنند  كه این رقم در ده ماهه اول سال 88 ، معادل 861 میلیون دلاربوده است .

به عبارت دیگر، رقم مخارج مسافران ایرانی بابت مسافرت و بابت حمل و نقل كه به شركت های خارجی پرداخت شده روی هم بیش از 11.5 میلیارد دلار بوده است كه اگراین رقم بر تعداد جمعیت 74 میلیون نفری كشور تقسیم شود سرانه هزینه ارزی مسافرت  ایرانیان  به خارج در سال 1388 معادل 155 دلار بوده است.

رشد 11 درصدی واردات خدمات
 
مجموع واردات خدمات یا پرداخت ها و هزینه های ارزی بابت واردات خدمات در ده ماهه سال 1388 شامل هزینه حمل و نقل مسافر وبار و سایر، مسافرت و خدمات بیمه‌ای، ساختمانی،‌ارتباطی، مالی،‌كامپیوتری، تجاری،دولتی و...  به رقم قابل توجه 16 میلیارد و 511 میلیون دلار رسیده كه در مقایسه با رقم 14.8 میلیارد دلاری 10 ماهه اول سال 87 به میزان بیش از 11 درصد رشد داشته است .

این شرایط نشان می دهد كه مخارج ارزی كشورها در دنیای امروز تنها شامل واردات  و صادرات كالا نمی شود و اگر چه واردات كالا به كشوربه بیش از 50 میلیارد دلار در سال رسیده اما واردات خدمات شامل مسافرت و حمل ونقل و بیمه و ... نیز رقم بزرگ حدود 17 میلیارد دلار برای 10 ماه و احتمالا 20 میلیارد دلار برای یك سال را شامل می شود.

126 درصد رشد و 24 میلیارد دلار هزینه مسافرت ایرانیان در چهار سال 87-1384

مسافرت ایرانیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات، عربستان، مالزی، هند، چین، ترکیه و اروپا و حتی آفریقا رشد زیادی داشته است.

پرداخت ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج کشور در سال‌های 1383 تا 1387 حدود 126 درصد رشد داشته و از رقم 3848 میلیون دلار در سال 83 به 8685 میلیون دلار در سال 87 رسیده و تنها در پنج ماهه اول امسال نیز ایرانیان بابت مسافرت 4632 میلیون دلار پرداخت ارزی داشته‌اند.

مجموع هزینه ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج کشور در چهار سال 84تا 87 نزدیک به 24 میلیارد دلار بوده است.
 
فاصله 18 میلیارد دلار دریافت و پرداخت ارزی بابت مسافرت در چهار سال 87-1384
 
مقایسه رقم 5592 میلیون دلار دریافت ارزی بابت مسافرت گردشگران خارجی به ایران با رقم 23901 میلیون دلار پرداخت ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج نشان می‌دهد که 76 درصد از نقطه تعادلی درآمد و مخارج حاصل از مسافران به ایران و به خارج فاصله داریم و بیش از 18 میلیارد دلار بیشتر از گردشگران خارجی هزینه کرده‌ایم.این در حالی است که مزیت‌های گردشگری و نقاط دیدنی و تابستانی ایران زمین چند برابر متوسط جهان است و قاعدتا رقم درآمد ارزی حاصل ازجذب گردشگران خارجی باید چند برابر هزینه مسافرت ایرانیان به خارج کشور باشد.
 
تنها در پنج ماهه اول سال  (88) تفاوت درآمد حاصل از مسافرت افراد خارجی به ایران وهزینه مسافرت ایرانیان به خارج معادل 3898 میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر متوسط سالانه تفاوت این دو رقم حدود 4600 میلیون دلار در چهار سال گذشته بوده است هزینه مسافرت ایرانیان به خارج سالی 4600 میلیون دلار بیش از درآمد حاصل از مسافرت خارجی‌ها به ایران بوده است.این وضعیت، نشان دهنده آماده نبودن شرایط محیطی و زیرساخت‌های کشور در بخش جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
 
علاوه بر ایجاد زیرساخت‌هایی مانند هتل‌داری، جاده، قطب‌های گردشگری و ... سیاست‌های کلان کشور در یاری رساندن به زیرساخت‌های کشور کافی نبوده است.
 
به عبارت دیگر، اگرچه زیرساخت‌های کشور در بخش جذب مسافران داخلی و خارجی باید بهتر از وضعیت فعلی باشد اما عواملی مانند مشکلات و محدودیت‌های محیطی و سیاسی، نرخ ارز باثبات که متناسب با نرخ تورم بالا نرفته و سفر خارجی برای ایرانیان را نسبت به گذشته 80 درصد از نظر ارزش دلار ارزان‌تر کرده است و ... باعث شده که از یک سو رشد مسافرت گردشگران خارجی در حد مزیت‌های ایران نباشد و از سوی دیگر انگیزه مسافرت ایرانیان برای گردش و گذراندن اوقات فراغت در کشورهای خارجی وبه خصوص در کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، هند، عراق و عربستان را به شدت افزایش داده است.


محفل دوستان

هزینه مسافرت‌های خارجی ایرانیان به سالی 9 میلیارد دلار رسید

در حالی که در چهار سال گذشته 87ـ1384 متوسط سال هزینه‌های ارزی بابت حمل و نقل مسافر و بار و مسافرت ایرانیان به خارج کشور معادل 9242 میلیون دلار بوده، متوسط درآمد ارزی بابت مسافرت و حمل و نقل بار و مسافر در این سال‌ها معادل 4421 میلیون دلار گزارش شده است و نشان دهنده تفاوت 4821 میلیون دلاری درآمد و هزینه‌های ارزی در این حمل و نقل و مسافرت بوده است.

براساس نماگرهای بانک مرکزی، خالص واردات و صادرات خدمات در بخش حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت ایرانیان و اتباع خارجی از حدود 3 میلیارد دلار در سال 84 به بیش از 7 میلیارد دلار در سال 87 رسیده و متوسط آن در 4 سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار بوده است.تفاوت درآمدها وهزینه‌های ارزی بخش حمل و نقل بار و مسافر و مسافرت در پنج ماه گذشته حدود 4 میلیارد دلار گزارش شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 88 تفاوت این دو رقم به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

این تفاوت درآمد و هزینه ارزی تنها در بخش مسافرت به 6777 میلیون دلار در سال رسیده و در پنج ماه اول سال 88 نیز 3898 میلیون دلار بوده است وچنانچه این روند تداوم یابد برای کل سال 88 حدود 9355 میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.

زیرساخت‌های مناسب در بخش حمل و نقل، ترانزیت و گردشگری وجذب مسافرت در هر کشوری می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال گسترده در شبکه‌های مختلف خدماتی، صنایع و خدمات مرتبط با حمل و نقل بار و مسافر، هتل‌داری و ایاب و ذهاب مسافران خارجی و ... ارزش افزوده قابل توجهی برای شهروندان ایجاد نماید و علاوه بر این مزیت‌ها، شرایط مناسبی برای افزایش درآمد ارزی فراهم می‌کند.براین اساس، لازم است که روند دریافت ارزی بابت حمل و نقل بار و مسافر و جذب گردشگران و مسافران خارجی به ایران بررسی شود تا مشخص شود که در سال‌های اخیر، زیرساخت‌های کشور در چه شرایطی بوده و تا چه حد به افزایش صادرات خدمات بابت حمل بار و مسافر، ترانزیت کالا و همچنین جذب درآمد حاصل از مسافرت اتباع کشورهای دیگر به ایران و جذب گردشگران بیشتر و ... کمک کرده است.

در طرف مقابل، لازم است بررسی شود که ایرانیان بابت مسافرت به خارج کشور چه میزان مخارج ارزی داشته‌اند و بابت واردات کالا وحمل و نقل بار و مسافر تا چه میزان هزینه کرده‌اند.

به عبارت دیگر، اقتصاد ایران از یک سو بابت واردات کالا و مسافرت ایرانیان به خارج کشور هزینه و پرداخت ارزی دارد و از سوی دیگر بابت صادرات کالا و خدمات یا حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت گردشگران و مسافران خارجی با درآمد ارزی مواجه است.

 

تفاوت 19 میلیارد دلاری دریافت و پرداخت ارزی در بخش حمل و نقل بار و مسافر و مسافرت

دریافت ارزی بابت حمل ونقل بار و مسافر ومسافرت در سال‌های 83 تا 87 به ترتیب 2890، 3118، 4159، 5001 و 5405 میلیون دلار و در پنجم ماهه اول سال 87 معادل 2592 میلیون دلار گزارش شده است.

مجموع عملکرد سال‌های 84 تا 87 و در دولت نهم در بخش دریافت ارزی حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت نیز 17683 میلیون دلار بوده است.در مقابل جمع پرداخت ارزی بابت حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت به خارج در سال‌های 83 تا 87 به ترتیب معادل 5739، 6047، 7635، 10507 و 12780 میلیون دلار بوده است و در پنج ماه اول سال جاری نیز 6682 میلیون دلار گزارش شده است.

مجموع عملکرد چهار سال 84 تا 87 در دولت نهم نیز نشان می‌دهد که حدود 37 میلیارد دلار بابت حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت هزینه ارزی داشته‌ایم.

براین اساس تفاوت هزینه‌های ارزی بابت حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت در چهار سال گذشته با درآمد ارزی حاصل از حمل و نقل بار و مسافر و مسافرت معادل 19286 میلیون دلار بوده است و تنها در پنج ماه اول امسال چهار میلیارد دلار تفاوت هزینه‌های ارزی این بخش با درآمدهای ارزی حاصل از حمل و نقل بار و مسافر ومسافرت بوده است.به عقیده کارشناسان اقتصادی، در سال‌های اخیر و از سال 1382 به بعد، تحت تاثیر افزایش درآمد نفت و همچنین ثبات نرخ ارز، مسافرت ایرانیان به خارج کشور و واردات کالا وخدمات به شدت رشد داشته است.

با وجودی که شاخص تورم از عدد 100 در سال 83 به 200 در پایان سال 87 رسیده و دو برابر شده است، نرخ ارز از 850 تومان در سال 83 به 950 تومان در سال 87 رسید و تنها 20 درصد رشد داشته است. این موضوع به معنای ثبات نرخ دلار در سال‌های اخیر بوده و در شرایطی که هزینه‌های تمام شده و سطح عمومی قیمت‌ها در چهار سال گذشته 100 درصد رشد داشته است نرخ دلار تنها 20 درصد رشد کرده و به معنای ارزان شدن واردات کالا، خدمات وهزینه‌های حمل ونقل و مسافرت است.

محفل دوستان

126 درصد رشد و 24 میلیارد دلار هزینه مسافرت ایرانیان در چهار سال

براین اساس، مسافرت ایرانیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات، عربستان، مالزی، هند، چین، ترکیه و اروپا و حتی آفریقا رشد زیادی داشته است.

پرداخت ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج کشور در سال‌های 1383 تا 1387 حدود 126 درصد رشد داشته و از رقم 3848 میلیون دلار در سال 83 به 8685 میلیون دلار در سال 87 رسیده و تنها در پنج ماهه اول امسال نیز ایرانیان بابت مسافرت 4632 میلیون دلار پرداخت ارزی داشته‌اند.

مجموع هزینه ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج کشور در چهار سال 84تا 87 نزدیک به 24 میلیارد دلار بوده است.

 

ضرورت توسعه زیرساخت‌های مسافرت و گردشگری در ایران

توسعه زیرساخت‌های مسافرت وگردشگری در ایران، علاوه بر افزایش درآمد ارزی بابت جذب گردشگران خارجی، می‌تواند از خروج ارز بابت مسافرت ایرانیان به خارج نیز جلوگیری کند.

در صورتی که اقامتگاه‌ها، مراکز تفریحی و قطب‌های گردشگری گسترش یابد و امنیت لازم برای گذراندن اوقات فراغت، توسعه جاده‌ها و وسایل حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و دریایی و ... را شاهد باشیم می‌توانیم بخش قابل توجهی از خروج ارز کشور بابت مسافرت هموطنان خود را نیز شاهد باشیم.

اگرچه رقم دریافت‌های ارزی بابت مسافرت اتباع خارجی و جهانگردان به ایران در سال‌های اخیر رشد داشته و از رقم 784 میلیون دلار در سال 83 به 1908 میلیون دلار در سال 87 رسیده و 143 درصد رشد داشته است اما کل درآمد ارزی بابت مسافرت افراد خارجی به ایران در طول چهار سال 84 تا 87 حدود 5592 میلیون دلار بوده است و این رقم در مقایسه با مزیت‌ها و تاریخ و فرهنگ و تمدن 7 هزار ساله ایران زمین اندک است.

 
 


فاصله 18 میلیارد دلار دریافت و پرداخت ارزی بابت مسافرت در چهار سال

مقایسه رقم 5592 میلیون دلار دریافت ارزی بابت مسافرت گردشگران خارجی به ایران با رقم 23901 میلیون دلار پرداخت ارزی بابت مسافرت ایرانیان به خارج نشان می‌دهد که 76 درصد از نقطه تعادلی درآمد و مخارج حاصل از مسافران به ایران و به خارج فاصله داریم و بیش از 18 میلیارد دلار بیشتر از گردشگران خارجی هزینه کرده‌ایم.این در حالی است که مزیت‌های گردشگری و نقاط دیدنی و تابستانی ایران زمین چند برابر متوسط جهان است و قاعدتا رقم درآمد ارزی حاصل ازجذب گردشگران خارجی باید چند برابر هزینه مسافرت ایرانیان به خارج کشور باشد.

تنها در پنج ماهه اول سال جاری (88) تفاوت درآمد حاصل از مسافرت افراد خارجی به ایران وهزینه مسافرت ایرانیان به خارج معادل 3898 میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر متوسط سالانه تفاوت این دو رقم حدود 4600 میلیون دلار در چهار سال گذشته بوده است هزینه مسافرت ایرانیان به خارج سالی 4600 میلیون دلار بیش از درآمد حاصل از مسافرت خارجی‌ها به ایران بوده است.این وضعیت، نشان دهنده آماده نبودن شرایط محیطی و زیرساخت‌های کشور در بخش جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

علاوه بر ایجاد زیرساخت‌هایی مانند هتل‌داری، جاده، قطب‌های گردشگری و ... سیاست‌های کلان کشور در یاری رساندن به زیرساخت‌های کشور کافی نبوده است.

به عبارت دیگر، اگرچه زیرساخت‌های کشور در بخش جذب مسافران داخلی و خارجی باید بهتر از وضعیت فعلی باشد اما عواملی مانند مشکلات و محدودیت‌های محیطی و سیاسی، نرخ ارز باثبات که متناسب با نرخ تورم بالا نرفته و سفر خارجی برای ایرانیان را نسبت به گذشته 80 درصد از نظر ارزش دلار ارزان‌تر کرده است و ... باعث شده که از یک سو رشد مسافرت گردشگران خارجی در حد مزیت‌های ایران نباشد و از سوی دیگر انگیزه مسافرت ایرانیان برای گردش و گذراندن اوقات فراغت در کشورهای خارجی وبه خصوص در کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، هند، عراق و عربستان را به شدت افزایش داده است.

 

۲ میلیارد دلار پرداخت هزینه ارزی به شرکت های حمل مسافران هوایی

حتی پرداخت‌های ارزی بابت حمل مسافران ایرانی به خارج نیز در این سال‌ها به شدت رشد داشته و شرکت‌های هوایی، دریایی و جاده‌ای خارجی بابت مسافرت ایرانیان درآمد خوبی داشته‌اند به گونه‌ای که هزینه ارزی بابت حمل و نقل مسافران ایرانی به خارج کشور از رقم 328 میلیون دلار در سال 83 به 797 میلیون دلار در سال 87 رسیده و در طی سال‌های 84 تا 87 یعنی در چهار سال گذشته در مجموع 2093 میلیون دلار پرداخت ارزی به شرکت‌های حمل مسافر خارجی داشته‌ایم و در سال‌های 83 تا 87 به ترتیب 328، 388، 382، 526 و 797 میلیون دلار پرداخت ارزی در این زمینه انجام شده است. حتی از 5 ماهه اول سال جاری نیز حرکت‌های خارجی بابت مسافرت ایرانیان 472 میلیون دلار درآمد داشته‌اند. این در حالی است که گسترش زیرساخت‌ها و ترانزیت ایران می‌تواند حداقل بخشی از این درآمد را نصیب شرکت‌های هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی ایرانی کند و از خروج ارز بابت حمل مسافران ایرانی جلوگیری نماید.باید بررسی شود که چرا ایرانیان ترجیح می‌دهند که با شرکت‌های خارجی و امکانات حمل و نقل خارجی مسافرت کنند و چرا شرکت‌های ایرانی در این زمینه نتوانسته‌اند این میزان درآمد را کسب نمایند.

این در حالی است که شرکت‌های ایرانی بابت حمل و نقل مسافران در سال‌های 83 تا 87 به ترتیب 194، 234، 248، 273 و 288 میلیون دلار و در پنج ماهه اول سال جاری171 میلیون دلار درآمد داشته‌اند. روی هم رفته مجموع درآمد ارزی شرکت‌های ایرانی بابت حمل ونقل مسافر معادل 1043 میلیون دلار بوده که 50 درصد درآمد شرکت‌های خارجی بابت حمل و نقل مسافرت در چهار سال گذشته 87ـ84 بوده است.

درآمد ارزی حمل بار در چهار سال گذشته 3 میلیارد دلار بیش از هزینه ارزی بوده است

در بخش حمل ونقل بار درآمد ارزی کشور بابت صادرات خدمات یاحمل و نقل بار در سال‌های 83 تا 87 به ترتیب معادل 1653، 1800، 2391، 2696 و 2832 میلیون دلار بوده و در پنج ماهه اول سال جاری نیز 1505 میلیون دلار گزارش شده است.

مجموع درآمد ارزی حمل ونقل بار نیز در چهار سال 84 تا 87 معادل 9719 میلیون دلار بوده است.این در حالی است که مجموع پرداخت ارزی بابت حمل ونقل بار در چهار سال گذشته معادل 6922 میلیون دلار بوده و 2797 میلیون دلار کمتر از درآمد ارزی بوده است.

براین اساس، در بخش حمل ونقل بار، درآمد کشور بیش از هزینه‌ها بوده است.در سال‌های 83 تا 87 هزینه‌های ارزی بابت حمل و نقل بار به ترتیب 756، 1293، 1782، 1878 و 1969 میلیون دلار بوده و در پنج ماهه اول سال جاری نیز 904 میلیون دلار گزارش شده است.

براین اساس، درآمد ارزی کشور در بخش حمل ونقل بار به طور متوسط 40 درصد بیشتر از هزینه‌های ارزی بوده است.

تفاوت این شرایط با شرایط درآمد و هزینه ارزی بابت حمل و نقل مسافر نشان می‌دهد که مسافران ایرانی امکانات شرکت‌های خارجی را به امکانات شرکت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند اما در بخش حمل ونقل بار قیمت خدمات و شرایط و امکانات ناوگان حمل بار ایران باعث جذب درآمد بیش‌تر بوده است. بر این اساس، اگر شرایط شرکت‌های حمل ونقل مسافر در ایران توسعه یابد قطعا شاهد روندی مانند شرایط ناوگان حمل و نقل بار در ایران خواهیم بود.

 

خالص صادرات و واردات بخش حمل و نقل و مسافرت

بنابر آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، که عملکرد صادرات و واردات خدمات شامل مسافرت و حمل بار و مسافر را در دولت نهم در سال‌های 87ـ84 نشان می‌دهد و همچنین براساس، آخرین آمار مرتبط با این بخش را تا پایان مرداد 89 و عملکرد اقتصاد کشور در پنج ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد.

می‌توان نتیجه گرفت که پرداخت ارزی یا واردات خدمات حمل و نقل بار و مسافر و مسافرت ایرانیان به خارج کشور بیش از صادرات خدمات حمل ونقل بار و مسافر و مسافرت خارجیان به ایران بوده است و این روند همچنان رو به رشد بوده است.به گونه‌ای که خالص پرداخت و دریافت ارزی بابت حمل و نقل بار و مسافر و مسافرت از منفی 2849 میلیون دلار در سال 83 و در سال پایانی دولت خاتمی، به 7375 میلیون دلار در سال 1387 رسیده است.در سال‌های 84 تا 87 به ترتیب 2929، 3476، 5506 و 7375 میلیون دلار خروج ارز از کشور بابت حمل و نقل و مسافرت داشته‌ایم.

در پنج ماهه اول سال 88 نیز این روند همچنان رشد خود را ادامه داده و تنها در این پنج ماهه بیش از 4 میلیارد دلار خروج ارز در بخش مسافرت و حمل و نقل داشته‌ایم.مجموع عملکرد دولت نهم در سال‌های 84 تا 87 نشان می‌دهد که حدود 19286 میلیون دلار خالص صادرات و واردات در بخش حمل و نقل و مسافرت بوده است
 
 
منبع : بولتن نیوز
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: فرهنگی هنری ، ،

برچسب‌ها:
[ شنبه 27 اسفند 1390برچسب:عکس,متن,جالب,خواندنی,جشن,نوروز,1100 شهر,, ] [ 15:26 ] [ mohamad ]
[ ]